De basisschool is naar mijn mening nu aan zet. Zij geven een advies waar ze achter staan en dus zullen ze dit ook moeten verdedigen naar het VO toe.
De basisschool is ook verantwoordelijk dat ieder kind volgend jaar een plek heeft.
Bij geval 1 is het wel erg vreemd dat een school een kind afwijst, omdat de basisschool beperkte informatie doorgeeft. Waarom neemt de VO-school geen contact op met de basisschool voor de juiste informatie en waarom neemt de basisschool geen contact op met het VO na afwijzing om deze reden???
Beide scholen zijn er toch voor het kind???? Maar ze lijken dat beide te vergeten….
Bij geval 2 ga je dus uit van 1 toets. Ook hier vraag ik me af hoe het overleg tussen de scholen is verlopen. Nogmaals, als leerkracht hoor je er alles aan te doen om een kind geplaatst te krijgen op het type onderwijs dat je adviseert. De gegevens van heet leerlingvolgsysteem zegt toch ook wat??? Een IQ van 77 moet met een goede werkhouding kunnen op basis LWOO.
Ga anders op een Pro-school praten. Zij kunnen het best een inschatting maken of een kind bij hun hoort. Is het kind te goed dan kunnen zij evt. ook contact opnemen met een school die basis-Lwoo biedt.
Ik wil wel uit de wereld helpen dat kinderen vanuit het Pro niet meer naar het VMBO kunnen. Bij ons op school gebeurt dat toch nog wel een paar keer per jaar.
Steeds meer scholen bieden trouwens vanaf klas 4 een plusklas. hierin krijgen ze meer theorie, zodat doorstroming naar het MBO mogelijk is.
Hopelijk vind je snel een school. Datt zal een hoop rust geven……